söndag 2 januari 2011

Mitt oäääändliga jullov!

....är äääntligen slut! : ) De senaste 2 veckorna känns som ett enda hysteriskt töcken av jobb, julfirande och alla möjliga trevligheter! Det har liksom gått i ett, men nu tycks det äntligen sacka ner på tempot.. : P
Vad har jag då haft för mig för spektakulärt sedan sist...?

22 december
Vinkade av grynen som for med pappan till Sthlm för julfirande med finaste farmorn och Bosse! Det var ett hjärtslitande, förfärligt avsked! Kändes bara fel, orättvist och helt...jättedumt!! Missförstå mig inte nu... Jag var såklart SÅÅÅ glad för deras skull och inte ett dugg missunsam.. Nej, min reaktion var helt och hållet egoistisk! Min första jul utan grynen, ett av straffen man får på köpet då man separerat, blev ett faktum..
Min älskade vän Jannice såg eländet och rusade till mötes, torkade krokodiltårar och sopade ihop spillrorna av en sprucket modershjärta! Hon är bra på att laga mig när jag är trasig!

Ihoplimmad och någorlunda stabil packade jag sedan ihop och for till Jämtland för en dyngsvisit hos Fin och Winter! Fick avnjuta ännu en myyyyysmysig "liten julafton" med fantastisk middag, häpnadsväckande julklappsutdelning och (stordäng av en 10-åring!!!) i biljardspel! : )

23 december
Packade ihop och for hem för nästa inplanerade aktivitet under mina 2 lediga dagar : P - Uppesittarkväll på Jala! Blev återigen bjuden på en fantastisk middag i fantastiskt fint sällskap! : ) Lagomt till desserten anslöt sig Lindbergsson Senior och kvällen blev en sådan man aldrig vill ska ta slut.. Uppkrupna i soffan med filtar, Irish, en massa babbel och fnitter i goda vänners lag.. Helmysigt!! Underhållningen stod husbonn och frugan för då de gemensamt tog sig an den sista paketeringen av julklapparna! Det blev rörande fina paket! Vilket engagemang och vilket samarbete!! : D Har tyvärr inga vidare bilder från detta.. de åkte automatiskt ner i min x-files mapp... hahaha!!
På väg hem från Jämtland tidigare nådde temperaturen en gräns som jag för allt i världen hoppas vi slipper se igen denna vinter!!!! Kan ju säga att det inte var aktuellt med piss-paus i diket.
När jag kom hem upptäckte jag bilden till höger på FB, publicerat av min urjämtska kusin Johan från byn Kluk.. Fy fan, fryser bara jag tittar på den!!




Julafton
Hasade ner i uniformen och började dagen med pappas traditionsenliga grötfrukost! Yummie!
På eftermiddagen anslöt sig lillestorebror Magnus, faster Ulla, Onkel Zeke, Carina och Erik för en fortsatt mysig kväll! Jag hade uppenbarligen varit helgonlik det gågna året och fick ytterligare en hel drös med tokfiiiina julklappar! Jag måste erkänna att jag är barnsligt förtjust i julklappar.. Jag älskar lika mkt att ge och att få.. : P
Efter julbord, montering av Alex julklappar och myspys i soffan tills träsmaken satt i baken var det "äntligen" dags.... För den årliga omgången Trivial Pursuit!
Mamma å pappas spel måste vara ett ex av den första utgåvan och borde kunna betraktas som antikvitet... Spelplanen har sedan länge gått itu av allt ut- och ihopvikande...frågorna är uråldriga, obegripliga och fullkomligt oaktuella!! Jag gjorde ett tappert försök att introducera ett lite nymodigare spel, men blev totalt sågad. Så med vördnad vecklade vi ut spelplanen och strök varsamt bort dammet.....
Det är verkligen magiskt..
Deltagarna sitter som på nålar runt bordet, kämpar som galningar för att inte ropa ut svaret på den totalt inkompetenta, obildade motståndarens LÄTTA fråga.......
I ljuset från ljusstaken på bordet blir snart grönt och blått samma sak, liksom rosa och orange... Men FAAN ta den som tänder i taket! Då förstör man ju hela mysstämningen juh!!
På något underligt vis blir laguppställningen alltid männen v/s fruarna v/s barnen.... Som bäddat för en härlig mellandags-lyckligafamiljen-idyll.... Det suckas, stönas, grimaseras, hånas...skrattas, ljublas, sjungs och triumferas!
När klockan slog midnatt bröt jag förtrollningen med en låååång, menande gäsp och männen utnämndes motvilligt som vinnare - i teorin.. Själv svalde jag föraktet av att va en förlorare med god min och en bedövande trötthet..
Nästa års julklapp till mina föräldrar är solklar btw! ; )

Det var en mysig dag och kväll, lugnt och stillsamt.. Jag var relativt nöjd och glad.. Men inom mig fanns en känsla av total meningslöshet och gränslös saknad! : (
Juldagen
Jobbade endel..
...Å fick årets bästa julklapp(!!), då pappan ringde och sa att de gjort en bedömning av väderprognosen och var på väg hem - en dag tidigare!!!! Jag var SÅ glad och SÅ lättad då jag fick ta mina smågryn i min famn den kvällen.. Kändes som de varit borta i en evighet!
De hade såklart massor att berätta och visade stolt upp sina fina klappar som de fått! Flyggetomten hade, till deras stora förtjusning, lämnat ytterliggare några klappar till dem medan de varit borta... Så nu fick Liam sin högt önskade coola Ben-10 klocka och Leopold sin söta Tingeling.... : )
Annandagen
Drunknade i arbete.. men han med lite mys med grabbarna ändå! : )
27 december
Kunde ÄNTLIGEN hoppa ur uniformen och njuta av en efterlängtad mellandagsledighet! : )
Grynen var dock så fullkomligt speedade och yrsliga efter allt julfirande och flängande att det inte blev fullt så idylliskt som jag tänkt mig kanske.. Det tog 2 dagar för dem att bara plana ut!
På kvällen kom mysig Fin på besök inför nästa dags aktivitet...
28 december
...Annica 40 år!! (Alltså Tomas kusin, Tommys syster - för att reda ut begreppen.. ; ) Det firade vi på Wärdshuset med en makalös födelsedagsmiddag! Hur trevligt som helst.. Maten var utsökt, liksom sällskapet av alla de andra gästerna som slutit upp! På kvällen drabbades jag av en ordentlig formsvacka och mådde kort sagt pyton... Men som jag brukar säga, ont krut förgås inte så lätt, å dan därpå var man på benen igen!
Under eftermiddagen gjorde jag, Tomas å grynen en tur till stan för att kika lite på REA:n.. Det blev mest kikande efter galna gryn, med maaaassor av spring i benen, så att de inte rev REA:n....
29 december
...Ingen rast och ingen ro under veckan....men en sjuhelsikes massa själavård! ; ) Tomas åkte hem, barnen lämnades hos mormor å morfar och jag fick skjuts till schtaan för kvalitétstid med Jenny, Jonas och Lola - till en början... ; )
Husbonn lämnades hemma och flickorna tog droska in på byn för bokat bord på Invito! Där inmundigade vi en utsökt middag (..Fan vad jag har ätit hela tiden!! haha!!) tillsammans med 2 fina flickor till, Maria N och Anita! ...Alltså "till" som i sällskapet, inte som typ en knäckebrödsmacka till maten... ; )
Som grädde på moset, pricken över i och lagom till efterrättsdrinken uppenbarade sig 2 pinglor från forntida dagar (syftar på gymnasieåren..).. Inga mindre än Lissan och Elin W!! Får ännu en gång buga, bocka och TACKA för fenomenet Facebook! Jag har bägge pinglorna i min vänlista och visade mig ha hyffsad koll på Elin ändå.. Men Lissan, min forna vapendragare, är lite mer anonym i forumet.. Hursomhelst och av en händelse fick jag på FB se att de skulle ut och på den vägen var det..... Måste erkänna att jag var liiiite nervös innan de kom men så fort jag såg dem var jag bara lycklig!! Någon tröck på rewind-knappen och vi spolades 12-15 år tillbaka i tiden.. Helt galet..
När vi bröt upp från midda´n tog jag och Jenny en 2 sekunders överläggning ang. utgång/hemgång... Kanske inte fullt så överraskande att vi 2 drog vidare med våra saknade dinosaurier.. : ) Vi hamnade på Memento där man snart kunde konstatera att det var sig likt, som på Brittas tid.. Folk hade bara blivit lite yngre och bättre på kareaoke!....eller..?? xD
När vi skildes åt var det med värme i hjärtat och en innerlig vilja om att snaaaart ses igen!!
30 december
Fick lift hem igen, okristligt tidigt, till nutiden... Sov inte skitmycket direkt den natten och min FB-status den morgonen kom direkt från hjärtat:
"Fader vår jag tror jag dör.. Men helgat ända in i helvete va kul vi hade!!"
Frampå eftermiddagen hade jag dock vilat opp mig och tog plats i uniformen igen.. : P
Nyårsafton
Luuuugn och stillsam... Blev bjuden på nyårsmiddag (Plankstek minsann!) på Byn 2:6 av grynen och pappan! Annars var det nästan som vilken bra dag som helst! Det var egentligen inte förrän vid 12-slaget, då jag trodde grannarna siktade på sovrumsfönstret, som jag fattade att det var nyårsafton! ...I grevens tid kan man säga... : )
Därefter har jag fortsatt att jobba...heeela den här helgen oxå.. Men imorrn är jag jätteledig med älskade grynen - i 2 hela dagar! : ) LOVELY!!
Tänker inte planera in nåt speciellt alls! Tänker bara vara och välkomna det nya året, med nya friska tag och en öppen famn!

Inga kommentarer: