tisdag 21 december 2010

Vår älskade mamma, fru och mormor fyller år!

"Att ha fått just henne till min mamma är sannerligen en vinst,
hon älskar mig mest, då jag förtjänar det minst..



Hon är ärlig, rakt på sak och rätt fram,
alla motsatser till ett fromt lamm..

Hon kan vara sylvass och med ett sjuhelsikes temprament - hon är hälften ryss,
för henne kan jag berätta allt - om bekymmer, pinasmheter och min 1:a kyss..

Hennes ögon har alltid varit allt annat än blå,
vaksamma, beskyddande och icke-lättlurade som få..

Ingen kan göra mig så ledsen, ger aldrig vika,
förmodligen därför att vi är så lika..

Ingen kan älska mig som hon - med bara en blick och ett par ord,
den i min ögon - ärligaste människa på denna jord..

Så vänlig, vårdande, öm, omsorgsfull och rar,
Mamma - du är underbar!

TACK för att du alltid finns för mig,
Jag, mina bröder, vår pappa och era barnbarn älskar dig!"



Den här dagen skulle kunna sammanfattas med "slutet gott, allting gott".. Men här kommer iaf en längre resumé för den intresserade! ; )
Vaknade som vanligt, de senare dagarna, vid 07.00(!!! Peppar peppar!!! Leopold tycks ha förstått njutningen med en god, lång natts sömn...) Grynen visste EXAKT vilken lucka det var dags att öppna i kalendern, den med en 2:a och en 1:a = MORMORS FÖDELSEDAG = "Lilla Julafton" = SKYHÖG SPÄNNING och FÖRVÄNTAN!
Efter frukost påbörjades tårtbaket - med det faktum att det fattades ett par viktiga ingridienser....
1:a pris i "dumhuvud-förälder" utdelades till mamman då hon, efter konferens med storebror ( "hela, förnuftiga 4 år och 8 månader") sprang ner på ICA en jättesnabbis!!
..Kom hem till ett köksgolv/hall/vardagsrum med knäckta (RÅA) ägg...... Luktade mums, så det var ju fint att jag köpt nya iaf! Fick inte minst glädja mig åt att det inte inträffat nåt allvarligare.... : P
..Hade GOD lust att garnera den (efter MKT OM och MEN) färdiga prinsesstårtan med snirkligt "TÅRTHELVETE" ....Men med tanke på att den va till mamma fick det bli lite florsocker och 2 hjärtan av chokladsås, jättefin...å jättegod!! ......Ehrm!
De ljusa timmarna av dagen känns mest som ett "Neeeeeeej.....!! Vääääänta.....!!! Låt bliiiiiiiii....!! och (såklart) "Nu skärper ni er, för annars!!!"
När det börjat skymma var det äääääääntligen dags...!! Vi bökade oss ut i bilen å styrde mot det trygga föräldrahemmet i Flygge..
Efter mumsig grötmiddag knackade det på dörren..............
TOMTEN!!!! (Högsta-klass upplevelse för mamman som missar det i år, på dagen "D"..)


Grynen var helt uppslukade av stunden.....Häpna och hänförda, just som små gryn ska vara när tomten kommer... Mamma, födelsedagsbarnet/tomte-wannabe, hann precis upp från källar´n där hon tillbringat den senaste kvarten åt att leta prydnadstomtar/bajsa/köpa tidningen, hann just i tid till säcköppningen.. : )

Lyckliga, tacksamma barn... (*hjärta*) ...........tillsammans med 2010 års barn (Leo) som dissade vartannat paket, stod vid säcken, hoppade jämfota och skanderade "God jul till MIG!!!"

Kvällen bjöd även på en riktig nostalgitripp... På önskelistan stod LEGO, varpå jag föreslog att det borde finnas en hel del bevarat sedan Alex/Magnus tid...........

(*Ett till hjärta..* ...Aaaaaww!!!!! Han fyller 18 år 2011!!!!!)
Resultatet av gårdagens ljuvliga julpyssel med grynen.. : ) Den till vänster fick mormor av Liam i födelsedagspresent! : ) ...Den andra får..................vi se efter jul! ; )

2 kommentarer:

Tomas sa...

Har sagt det många ggr förut, men måste bara säga det igen.. du är Så bra på att skriva! Vilken underbar rimhyllning! : )

Ina sa...

Vilken underbar hyllning till mamman, rim o allt! DU är superduktig.

God Jul

(ps tallen barrar inte även om man glömmer vattna...bara så du vet ;-)