torsdag 8 april 2010

Shopping...ett annat ord för själavård!

Lämnade två leksugna barn på dagis och satte av mot Birsta med lilla mor på förmiddagen! Där ägnade vi heeela dan åt att uträtta div ärenden och hann även med endel skönt, planlöst flanerande... Lovely lovely day.. ; )
Min lista av "Jag borde verkligen hinna med att kika på../uträtta ditt å datt.." bockades av i rasande fart och gick nästan för enkelt! Bl.a. har jag sedan i januari tänkt köpa en rullgardin till grabbarnas rum men det har liksom aldrig blivit av... Men NU! tänkte jag å struttade in på IKEA..
På gardinavdelningen blev jag dock stående en stund, konfunderad och kliandes i huvet...Vad skulle jag ha för mått tro?? Hum hum... Ringde en vän (pappa) å tänkte att han borde väl för 17 ha koll på sånt?? Han är ju snickare å borde väl ha sådana saker inpräntat i hjärnbalken precis som en annan har......ja..., en massa annat viktigt! Hursomhelst fick jag ett snabbt svar och samtalet var över på mycket kort tid... För kort tid för hans skeptiker till dotter...
"Du måste klara dig på en 1,20!" ...Skulle jag nu chansa på hans svar och riskera en straffrunda till byten o återköp?? Nej tack. Så jag ringde min nästa livlina; fråga grannen!
Lite försynt (kanske lite väl mumlande försynt....) frågade jag om hon möjligen kunde tänka sig att mäta ett sådant likadant fönster....? Visst kunde hon det och pep iväg! Å jag väntade och vääääntade....
Tillslut, när jag tänkt lägga på förvissad om att hon säkert glömt ad hon skulle göra och gått på affär´n istället, dök hon upp i luren.... "Åh, ursäkta att det tog sån tid....men nu ska vi se....Du bör nog åtminstonde ha en på 2,20 meter..."
"Ööööh...VA?!" Jag artikulerade denna gång vilket fönster det gällde varpå hon säger; "Jahaaa! Jag hörde nog inte vad du sa, så jag mätte ALLA fönster!". Herregud.. Måste komma ihåg att köpa en blomma/ alt. ta på mig trappstädnindgen i ett par månader! : )
Jag fick min gardin. Grannen fick röra på sig.

Sen var det ju födelsedagspresent till Liam som fyller FYRA ÅR(!!) nästa vecka! Jag hade bestämt mig för en CD-spelare, en enkel och billig en. Turen gick till Media Markt. Något förvånad över, det i mina ögon, hutlösa priset, svalde jag ändock och lyfte upp en kartong.. (Jag är en impulsköpens människa av naturen. Att springa runt och jämföra priser känns inte rätt på nåt sätt...bara jobbigt!) Ibland kan det dock löna sig att ha med en lite mer enträgen och klok människa...som lilla mor! Hon insisterade å det bestämdaste på att vi skulle kolla på El Giganten först.... Ok. För den här gången.
...Å vad säger man? Enträgen vinner..? Mycket riktigt hittade jag ett mycket bättre och billigare alternativ! Mot kassan! : ) .....Lilla mor dröjde sig dock kvar vid hyllan en stund, inte fullt lika överväldigad som sin dotter..
När vi senare strosade omkring i Birsta City, jag salig över min besegrade lista, pyser det ur henne; "Men du, ska vi inte titta på Claes Ohlsson efter en CD oxå va..?" Jag ängnar 2 sek åt att göra reklamkampanj för den jag köpt med ett "Nej".. : )
Plötsligt som på ett bananskal halkade jag in på Rut m.fl... Där stod en expedit med famnen öppen, tog emot mig och stängde in mig i en provhytt!!! Oförskämt värre! ; ) ...Sen flög hon som en fågelmamma till och från hytten och matade mig med diverse kreationer! Har nog aldrig varit med om dess like... Hon var så himla positiv, "gå-påig" (utan en tillstymmelse till enerverande), lyhörd, tillmötesgående, kunnig och...ja proffs på sitt jobb! Så tjejer....halkar ni oxå dit - sikta på den rågblonda blåögda tjejen med page! ; )
Efter bara en liten stund hade jag hittat en jättefin vår-outfit som jag trivdes alldeles strålande bra i (Sånt som i princip aldrig händer!) och svävade förnöjt vidare med min rosa påse!

Köpet som satte punkt för dagen fick bli ett par nya galonvantar till minsteman.. för nu är det ett lika mycket nödvändigt ont som ett måste! Personligen föredrar jag den ofodrade varianten med tum-/fingervantar under - ger klart bäst grepp för de små händerna!

Två längtansfulla glaaada underbara älskade gryn kom rusande mot mig på dagisgården i sina galonmunderingar.... Redan på 20 meter fick jag känslan av att bli kramad av en sandlåda! Fröken Anna skrattar förtjust och kan inte förstååå varför alla föräldrar tar sina barn i famn med armarna utsträckta maximalt från kroppen?! hahaha!!

Har sedan haft en alldeles alldeles ljuvlig kväll med mina små grabbar och lille kvittrande, nykäre lillebror Alex! ; )

Nu ska jag ringa fin, säga godnatt och tala om för honom att imorrn äre fredag.. och hur alldeles alldeles ljuvligt jag tycker att det är! ....För då kommer han hiiit!! : )

Inga kommentarer: