tisdag 19 januari 2010

Mitt bästa tips på en huskur som verkligen fungerar...

...Är en dag på IKEA med en kär vän! Idag var inredningsgalningen, inspiratören, praktikern, filosofen och konstnären Jannice med! : ) Hon har så himla mycket vettiga idéer på färg, form och funktion... åsså älskar hon IKEA lika mkt som jag! Man blir så himla glad och upprymd (både av J när hon går igång å av Kamprads stolthet)! Man tar en gul kasse å sen släpar man sig dreglandes runt det övre planet... Låter sig fascineras av allt fiiint som finns och släpper tankarna och fantasin att sväva fritt.. Sen stannar man upp för lunch i restaurangen, som jag måste säga serverar klart godkänt käk... å det blir ofta relativt billigt!

Dagens spartips "Tag 3 betala för 2"; Ta EN brickvagn, oavsett hur många ni är, å ös på... Se till att ha en söt unge på armen när du kommer till kassan. Lämplig ålder: 2 år, social och pratglad. Välj den kassa som har äldst perasonal vid rodret och troligtvs egna barnbarn. Vänta med att börja rota fram nån plånbok tills dess att det verkligen är dags att betala.... På så vis får barnet en stund att fängsla kassörskan... Eller jag menar såklart, bekanta sig med henne... (Blir det för bökigt att få fram plånboken kan man fråga kassörskan om hon kan tänka sig hjälpa till att hålla barnet en stund.. Vi vill ju inte att den lille springer iväg om man sätter ner honom å går vilse så att man måste ringa upp gamle Kamprad å ta ett snack så att han kanske måste erbjuda tant förtidspension å frånta henne denna sociala bit av tillvaron.....eller?) Med lite tur å skicklighet startar de en nostalgisk konversation om något tanten, eller kassörskan, känner sig bekant med som t.ex. Spöket Laban. När du sedan ääääntligen fått fram päningan blir du tvungen att avbryta med "Såja, ja men dåså. Vart var vi nu då...? hehe.." Kassörskan fortsätter babbla på om Spöket Laban och pekar lite nonchalant mot kortläsaren.. Du bara leeeer och tackar å tackar å tackar... ; )
(Om du inte har någon unge går det bra att låna en ur kön längre bak. Undvik blyga barn och de som har blodsockret i tårna..)

..Så efter lunchen hade vi så mycket "överblivna" pengar att vi med gott samvete kunde ha bytt ut gula kassen mot en kundvagn då vi kom ner till nedre plan. ; ) Jag plockade på mig en gigantisk spegel som jag suktat efter, 6 st härliga vinglas, förvaringslådor till grabbarnas rum, ett par 10-kronors badlakan...
...MEN, så gav sig ett av mina (många) alter egon sig till känna... den snåle, lite skeptiska och "njaaaiga"... å motade bort shopoholicen! Jag var sååå duktig och gjorde mitt yttersta för att bevaka denna sida av mitt jag... Hade till och med lite magont då jag plockade på mig handtag å knoppar till mina köksluckor! Sen höll det i sig i jakten på... Matbord? Njaa...det kunde vänta... TV-bänk? Ja, ett snart borde/måste men...äh! Kunde inte bestämma mig...Inget passade riktigt in på d jag sökte (Trots Jannices ihärdiga tips på enkla lösningar, justeringar och ombyggnationer av div. möbler... : ) Gardiner? Nä.... Stång? Ja kanske till midsommar.. Lampor? Njaaaää.. Lite less på den avdelningen faktiskt.. En jättefin hylla till köket hittade jag iaf! ...Men inga passande beslag eller konsoller (eller va d heter..) så det blev inget av med det.... Mattor? Hmm....måste mäta lite först.. Blommor? Skulle inte tro det, med tanke på hur de jag har kämpar för sina liv...osv.. Jag hade ju dessutom Jannice och Leopold med mig vilket begränsade utrymmet något i bilen...så jag kunde ju inte plocka på mig huuuur mkt som helst..............

Det gick strålande ända tills vi passerade fyndhörnan mot slutet... Där stod den bara! MIN tv-bänk!! SÅ fin....så perfekt...så billig....så... allt annat än smäcker! : / Gick fram till en personalklädd karl å frågade hur det fungerade här egentligen, med tanke på att möblerna till största utsträckning är ihopmonterade....? Fick till svar att det bara var ta å objektet å gå! .......Takk..... : / Lycklig, ivrig och full av optimism övertygade jag (?) Jannice om att det här skulle gå att få med sig hem i bilen.... Iiiinga problem! ; ) När jag svettats lite i kassan å kört fram bilen till utgången gick jag in för att hämta dagens icke så blygsamma fynd... Mitt skeptiska jag knackade på igen å jag ringde en vän för att ev be om hjälp.. Hansa svarade dock inte (vilket jag snabbt räknade ut kanske kunde tänkas bero på det faktum att det var huuuur länge sen som helst jag hörde av mig... När jag väl gör det står jag antingen på IKEA eller behöver annan hjälp......Im a bad-ass-friend...) så jag beslöt mig för att försöka trolla in allt i mitt eget bagage! Jannice var förtjust...... hahahaha.... Jag trodde ett tag att hon verkligen skulle gömma sig under bilen tills jag ansåg mig besegrad! Men, hon är min vän, hon tror på (?) och ställer upp för mig... Så vi högg i... Å tro det eller ej! Efter mycket om och men fick vi faktiskt in alltihop! Tro om folk fick sig ett gott skratt...? : ) Mitt i allt ihop glömde jag klumpigt nog mina vinglas någonstans... : ( Men det var en värdslig sak!

Imorgon är det dags att överlämna grabbarna i sin pappas omsorg och ta på sig uniformen igen.. Det ser ut att bli kallare igen men jag hoppas temperaturen hejdar sig... Vissa kan rycka på axlarna åt det å sätta ner arslet i en flygstol till Gran Canaria... Inte ett dugg bitter!!!! Nu återstår inte mycket av dagen.. Väntar på det sedvanliga och efterlängtade kvällssamtalet med fina jämten min å sen är det slut å tack för idag!

Exempel på social, pratglad, social å söt 2-åring... ; )

(OBS! Utlånas icke!)

1 kommentar:

sanna sa...

låter som ni fick en SUPERMYSIG dag!! och det låter som tur att jag inte följde med så tvbänken fick plats ;) ;) hoppas vi kanske kan ses ngt i veckan? kanske kanske.......? PUSSSSSSSS IAF