lördag 20 juni 2009

Ja må hon leva, ja må hon leva.....

...ja må hon leva uti 100:de ååår... En åktur i en skottkärra å ett 4-faldigt hejdundrande leve för Sanna som fyller 21 år idag! Hipphipp! Hurra! Hurra! Hurra! HURRAAAA!!!! : )

TYVÄRR kommer vi inte att delta i något kalas idag... Men utlovar härmed ett innestående tårtkalas så snart 21-åringen nyktrat till, folk är lediga å brorsan slutat head-banga... haha!
Må du ha den bästa dagen gostumpan våran.... ; )

På torsdag eftermiddag blev det så att jag packade "Doris" pinfull å drog till skogs! : ) Där avnjöt vi en utsökt grillmiddag tillsammans innan mormor for hem å Alex drog till Indal efter att ha släppt den dräpande kommentaren: "Ja määh!? Vad ska ja gö här rå??? Kul å sitte å lyssna på er - gammfolke???"
...Det sveeed kan ja säga....men lät det passera med värdighet och rak rygg..! ; ) Han lever ett underbart liv just nu pojkvaskern.. 16 år, moppe, sommarlov.... Det riktigt pirrade nostagiskt i magen då jag iakttog hans ryggtavla då han drog iväg! (Både av förundran å fasa kan tilläggas... hahahaa!)
Jag å pappa fick således välbehövlig kvalitétstid på tumanhand då smågrabbarna lagt sig - ljuvligt! : ) Vi bara va! ..eldade, pratade å filofiserade, skrattade, satt tysta å lyssnade på göken.. Urmysigt... Pappa är en av de personer i mitt liv jag trivs allra allra bäst med....


Jag ÄLSKAR att vara på den platsen på jorden! Det ger en sådan obeskrivlig sinnesfrid för hela familjen...å inte finns det så mycket att göra heller - än att bara va å umgås!

På Midsommaraftonsmorgon tog jag med mig mina söner på en båttur och metade.. Leopold somnade omgående av det rytmiska gungandet och Liam var fullkomligtt exalterad av det flitiga nappandet! Vi fikade lite, rodde runt i cirklar å NJÖT av stunden.. Sådana, när man verkligen inser hur bra man har det, är helt oslagbara....

Tillslut var vi dock tvugna att gå i land då jag skulle hem på byn å axla ansvaret som familjeförsörjare... Å nog kom vi i land i grevens tid då idyllen plötsligt vändes till katastrofläge... som att vända på en hand!
Leo vaknade av en mardröm (eller nåt) och grät otröstligt... Fiskelinor och krokar tycktes plötsligt finnas överallt.... Liam blev akuttrött/sur och skulle då rakt inte bära fiskarna på nån jäkla pinne utan i händerna... Jag suckade men gav med mig då jag allt oftare försöker låta honom lära av sina misstag... Så gick han i förväg, muttrandes något om dumma mamma... Själv knöt jag fast båten, stöp över repet och hade verkligen slagit ihjäl mig om det inte varit myrmark.... Väl på benen med Leo och allt annat i famnen hör jag ett illvrål från Liam som kämpar sig uppför stigen till stugan..
När jag kommer i fatt honom ligger han i en bröt på stigen med abborrar som en gloria runt huvet, stortjuter helt hysteriskt å skriker att fisken bitit honom i fingret..... Den lugna, tröstande, svettiga mamman kämpar mot ett skrattanfall och förklarar barskt att det är omöjligt då jag vridit nacken av dem....
Liam blir såklart ännu mer förbannad...dels för att jag dödat fisken å för att stackars han inte har nån pinne att bära dem med......... Jag bestämmer mig för att hoppa över den drabbningen och ropar istället på hjäääääälp! och en fnissande morfar kommer till undsättning.. : )

Väl hemma på byn vinkade jag av herrarna Stridh som for med hela husvagnsekipaget mot kusten för midsommarfirande... Mamman skulle komma efter då hon slutat jobba.. De skulle även få sällskap av fam. Backlund/Hådén å ett sting av avundsjuka kändes i hjärtat... Vi skulle ju liksom bara va hemma vi, ensamma å inte göra nåt....
Till midsommardansen runt stången på tunet tog vi oss iallafall men upptäckte att vi kommit en timme sen å dansen var slut.......preciiiis som i fjol.....haha... Saft å bulle hann vi med iallafall! ; )
Dessutom träffade vi på familjen Jonsson/Eriksson å kvällen tog en oväntad vändning! De skulle precis som oss bara va hemma då Hansa, precis som jag, hade jouren... Så sagt å gjort slog vi våra middagsplaner ihop å kvällen blev trevlig värre! ; ) ..Å som vanligt då man väl ses, ger det mersmak å planer börjar smidas.... Bl.a. måste jag se till å laga punkteringen på cykeln tills dess att Tessan går på semester.... ; ) Barnen härjade fritt till Liams änd- och byxlösa förtjusning och vi konstaterade att det verkligen är hög tid att klippa minsteman.... : )



Johan tog med sig grabbarna och for tillbaka till Vallsjön för en fisketur för en stund sen... Å jag hoppas verkligen de gick miste om skuren som drog förbi för en stund sedan! : /
Vädret är växlande men inte humöret! : ) Jag känner mig SÅ pigg å glad idag å sådär lagomt busig! Mycket för att midsommaren, än så länge, varit så lugn å fridfull - ur alla synvinklar! ..Väntar också ivrigt på familjen Taikons återkomst!! Hoppas på lite efterlängtat samkväm framåt kvällskvisten! : ) ....Kanske blir det en walkabout runt byn....? ; )

1 kommentar:

Eva sa...

Livlig och händelserik midsommar? Hoppas att HELA helgen blev lugn... Kram!