måndag 9 april 2012

Härliga påsk!

..Min absoluta favorithögtid!

Påsken är så otvungen, så glad och så lång! Det kryllar av vårtecken, det knoppas och spritter omkring en. Dagarna känns långa men lätta. Vädret är oftast strålande men oförutsägbart. Man tar dagarna och stunderna som de kommer.. Glider omkring och bara är! Avslappnat!
Sedan är det ju givetvis likt alla andra dagar, att man inte får roligare än man gör sig! Att dessutom få njuta av dessa dagar i ljuvligt sällskap gör definitivt inte saken sämre.. Å det har vi gjort! :)

Skärtorsdagen tillbringade jag i uniformen. Fick dock den stora äran och möjligheten att bevittna dagisbarnens årliga påsk-jippo! En fantastisk tradition! Alla barn/påskkärringar och deras fantastiska fröknar samlas vid kyrkmuren, sjunger roliga påsk-truddilutter och spanar förväntansfullt mot skogen....

...Å plötsligt dyker den upp - påskharen! Den närmar sig sakta och lite blygt för att sedan skutta fram till den överförtjusta barnaskaran med en stoooor godisskål och många gosiga kramar!

 På kvällen dök kärleken upp, med just kärlek och tapas! MUMS! (...I dubbel bemärkelse!)

Långfredagen hämtade jag hem underbara älskade små gryn och vi tog rygg på kärleken till ljuvliga Backe!
Efter mumsig lunch ute gjorde vi en tur till andra sidan sjön. Till underbara Ola, på underbara Troslösa, i sitt underbara sällskap... UNDERBARA människor!!!
Ola är ju en relativt ny bekantskap för mig.. Men det blev som kärlek vid första ögonkastet, för mig iallafall, när vi en gång fann varann.
Han (Liksom underbara älskade Lotta, som oxå va på plats) blev direkt en av de människor i mitt liv som jag släpper ända in. En sån som man berättar ALLT för om man vill. Som verkligen skulle veta allt om en, men ändå tycka om en! En sådan man inte kan annat än att vara sig själv med, alla stunder!
Det kryllade iofs av fantastiska, lättsamma, laid-back-typer på Troslösa den eftermiddagen. Så fort man satt ner foten innanför tomtgränsen smälter man ihop och blir en i "familjen", för det är just så det känns!
Man är en del av något helt unikt! TACK Ola!


På kvällskvisten styrde vi kosan åter mot Westerlunds Mansion. Grabbarna for kors och tvärs med 4-hjulingen medan vi fixade middagsmat.. Eller ja, kärleken "snodde ihop" en högklassig middag medan jag bevakade mina söner från altanen med ett glas rosé (-premiär för i år!)

...Sen blev jag gräsänka för en stund då Janne drog iväg på byn i en gammal god vän!
Ibland är världen liten! Har rätt många minnen från tiden 1994-96 i just den här gudsförgätna saken på 3 hjul! Haha!

När han sedan kom hem hade jag dukat upp med div. mysigheter i det allra heligaste  (JW:s pojkrum..) å där blev vi sedan sittandes, hela natten... I ett oändligt babblande till tonerna av en massa sköna godingar ur CD-samlingen som t.ex. "Roxette's - Crash Boom Bang!" och "Era".. Det blev den läääängsta och bästa långfredagen i mitt liv! :)

Påskaftonen gick det inte undan.. Var något trött på ögat och sölade bort halva dan på att bara yra omkring! På eftermiddagen tog jag och grynen iaf en promenad bort i byn, till en nyfunnen/-vunnen bekantskap, Alfred och hans mysiga familj! Mamman (Bitte), som varit ute och flaxat på långfredagskvällen, satt och kurade i solen under en filt, utefter en husvägg. Ypperligt sällskap för mig som inte heller var särskilt pigg.. :) Trevliga människa! Så jäkla skönt med sånt folk man bara kan va med!

Under eftermiddagen fick vi förstärkning i påskfirandet av ynglingarna Westerlund! :) Det blev tacos till middag och sedan var det dags för den stora påskjakten! Liam, Leopold och Douglas fick varsin skattjakt i form av olika lappar jag egenhändigt ritat(!) föreställande olika ställen på gården. På det stället hittade de sedan en ny lapp, med ett nytt motiv/ställe...å så höll det på ett tag, till de hittade sina skatter! Hysteriskt kul att se dem irra omkring på gården som förvirrade höns! Leopold var snabbast och stolt som en tupp över det! :)

Påskdagen packade jag och grynen ihop och for hem.. Trots att det tog emot kändes det ändå rätt skönt att få en dag hemma oxå innan helgen nått sitt slut.. Köpte lite fika efter vägen och gjorde ett spontanbesök hos fina morbror Magnus på väg hem. Eller ja, han såg i ärlighetens namn helt bedrövlig ut med svartrocken över axlarna.. Men det var fint att se honom en stund iaf! :P

Idag, på Annandagen, tog vi det luuuugnt på förmiddan för att sedan ta en cykeltur bort på Jala! Kom lägligt till gofika och en stunds ljuvligt surr! Kunde konstatera att påskhelgen gått rätt hårt åt fler av mina kära...höhöhö! ;)

Nu är det slut på Jesusdagar. Imorrn väntar uniformen för 2 dygn framåt.. Sen är jag leeeedig, igen! Jobbigt! ;)
Sätter härmed punkt för en alldeles fantisk helg med ett belåtet léende och ett Hipp hipp HURRAA!! för Dennis, som fyller år idá! :)



Inga kommentarer: