lördag 26 februari 2011

2 mammor, 4 barn och 2 pimpelhål..

Ja, ni ser säkert slutsatsen av det framför er redan...men låt mig ändå berätta! ; )

Ljuvliga ljuuuvliga Eva-Sofie och jag bestämde igår att vi pular in oss i deras buss och åker till Skälsjön idag! Sagt och gjort..

Efter en lista av livsnödvändiga MÅSTEN gav vi oss av..
Först.... Listan:
1. Bilstolar - det enda som faktiskt gick smärt- och friktionsfritt! : )

2. Pimpelspön. Jag äger inga...men som den förberedande moder jag är ; ) hade jag hört efter med morfarn.. Jodå, bak i lådan på skotern fanns det ett oklart antal! Vårt första pit-stop blev så morfarns skoter...som inte fanns. Åkte vidare till pappa Johan som lite nyvaket fick det trevliga uppdraget att "LETAFRAMETTPARFISKESPÖNTILLSINASÖNER-NUUUUUUUU!!!". Han hittade inga. Morfarn blev dock, tillslut, dagens hjälte då han lyckades trolla fram ett avbrutet pimpelspö - utan drag - och ett annat, i vedervärdigt skick.....
"Ja du kanske får fråga nån fiskare där oppe om hjälp för å få ordning på de här..?" säger han..... GISSA(!?!) om Frk. Modin snörpte på munnen då Biggan!? Hahaha!
3. Snowracers - fanns inte heller där jag trodde, men E-S fixade biffen medan jag sprang på ICA för att fixa.....
4. ...Ballerinakex..? ..NEJ! Kontanter! ...men köpte ett pkt kex för att se bättre ut i kassan... ; ) Snällaste Gunnsan gav mig allt hon hade, utan pistolhot! TACK! ; )
5. Maggot. Då jag och mina gryn inte helt otippat INTE höll tidsschemat fixade E-S denna detalj på egen hand.. Fick den sista burken till skänks från macken då de flesta i burken var mumifierade.. Så var vi på väg med en fullpackad buss och förväntansfulla barn!......? : )
Väl framme kände vi oss som kungligheter med tanke på hur fiiiint Trollrikets skoterklubb hade ordnat för våra prinsar! Vi betalade en biljett á 10 kr för varje barn i pimpeltävlingen och fick en rejäl godispåse på köpet!
Därefter slog vi oss ner i en idyllisk ring runt ETT pimpelhål... 2 vuxna... 4 barn... En själavårdare från skoterklubben, vid namn Martin, döx strax upp och borrade ett hål till (Trots mitt insisterande på att vi satt bra som vi satt!) Han påpekade även vikten av att det inte skulle ligga för nära då det lätt kunde bli trassel på linorna isåf.....UNDER IS....
Jag tackade, bockade och njöt av att se hur karln kämpade sig genom 4 lager is... Lagom till showen anslöt sig även andra underbara bybor.. ; ) ÄLSKAR Hansas min/ fippel med mobilen medan Martin borrar för allt han är värd....mohahaha!!

Pimpeltävlingen varade i en timme och den sista halvtimmen rådde totalt kaos i vårt läger! Jag tröck på "on-knappen" då jag började ställa fram fika och plötsligt hade min yngste son trampandes runt i muggar med choklad och tomatsoppa...
Den äldste var så ivrig i sitt pimplande att han VÄGRADE ta av sig handskarna medan han åt, vilket i sig skapade vissa problem....
När alla BARN fått i sig något, fick DE orken tillbaka och ivern att fånga en fisk blev skyhög! Hmm...Hur va det nu...? 2 pimpelhål, 4 ungar, 1 schysst pimpelspö och 2 andra nödvarianter...?
Lånar bild och text från min favoritblogg http://blog.st.nu/cattaslivochtankar/ för att illustrera den härliga halvtimmen...hahaha! TACK CB! Hade inte kunnat gjort det bättre själv... ; )

"Men för—piip—- mask–piip—fastna på krok—piiip- o jag blir helt -piiip— galen på rev—piiip–! Men –piip– mysigt har vi!!!"

(Lägg märke till Unander´s jänta med skinnmössa.. I full färd med att betrakta ett av sitt livs hedersuppdrag att gotta sig i - då det jävlas för en Modinare!)
Så här efteråt kan jag själv bara dra 3 slutsatser:
1. Det var bara en 7helsikes TUR att inte kroken fastnade 'på allvar' i någon av oss...
2. Det spelar ingen roll hur många meter is Martin borrat, så skulle de ändå vart i samma hål..
3. Mamman har alldeles för mkt vinnarskalle för att det ska leda till något bra för pojkarna.. eller vara hälsosamt för mamman. Med en puls på 120, 10 minuter kvar av tävlingen, i en kamp mot en fiskelina och med tänderna som insats....?
Vi fick ingen fisk. Men ALLA barn fick pris efteråt!! ...Å det var inga dåliga priser vill jag lova!! : )
Efter den oförglömliga timmen såg vi oss om i andra delar av viken och hittade, till Liams stora förtjusning, en miniskoter man fick provköra! ÅÅÅH vad min lill-kille blev STOR helt plötsligt!
Trodde hjärtat skulle spricka vid blotta åsynen av hans stolthet...
Minsteman fick dock nöja sig med att posera tsammans med ett par av byns andra vacker-grabbar å var fullkomligt nöjd med det! : )
Efter Skälsjön bjöds det återigen på en myyysig eftermiddag och mellis hos Fam. Stenström.. Å därefter en tillika myyyysig kväll i hemmets lugna vrå... Tills mamma ringde och, så att säga, satte guldkant på tillvaron.. Lagom till att vi krupit upp i soffan med lördagsgodis och en film ringde hon och frågade om inte Hera, deras förtjusande schäfertik, kude få vara hos oss ett par timmar...? "Jamen självklart!" svarade jag och släppte in byrackan som gjorde entré med att spy på bägge mina v-rumsmattor....... Härlig hund. Härlig avslutning på lördagsmyset....

Inga kommentarer: