torsdag 2 december 2010

Torsdagen den 3:e december. Dagen då jag KÖPTE en gran.

Idag stod en Birstatur på schemat. Jag hade lyckats plita ihop en skapligt lång lista över div. ärenden, julklappar, födelsedagspresenter...och inhandlandet av en julgran(!!) Med julgrans-kit. .
..Jooooo, jag veeeet...en borde skämmes!...KÖPA en julgran???!?! Glåporden har haglat i div forum kan jag säga, men jag kan vara rätt övertygande när jag vill.. ; ) Jag såg ut en riktig Kalle Anka-skapelse ovan Dacksjön på jakten som var tänkt att bli mitt offer.. MEN! Nu fann jag ett par riktigt goda ursäkter att låta den växa på sig 1 år till... Lyssna noga nu.. ; )

1. Jag jobbar heeela julen..... Mina barn och deras pappa åker till Sthlm för julfirande redan den 22:a.. (Julhelgen=svart hål)
2. JFetag gillar verkligen julen, väldigt mkt!
3. ...Jag vill alltså fsöka "snylt-jula" så mkt det bara går... ; ) Som att tex ta in JULGRANEN redan innan 2:a advent...
4. ...Eeeh....Tall??? Katarina, det heter J-U-L-G-R-A-N!!! ; )
5. Jag har mkt burriga mattor hemma.
6. Kungsgran sägs barra minimalt, efter skötselråd vill säga.. ; )
full av övertygelse, iver och 1/2 liter kaffe (utan mjölk, det va slut) begav jag mig mot helvet på jorden i dessa tider..
Första stopp, IKEA: Byte av hallmatta som vid inköp (och dum, DUM!! snålhet) va alldeles för liten..
2 slutsatser: Det är något allvarligt fel på bemanningen vid byten/återköp. Jag har ett hat-kärleksförhållande till Ingvar Kamprad (den jäveln!) som besitter ett av världens bästa ESS i marknadsföring..
Andra stopp, Bolaget: Exkursion bland etiketter på vin och glögg!
1 slutsats: Lika trevligt som vanligt! (Ääääälskar att visa leg!!! ...Höhö!! ..Jojjemänn! 8ggr av 10! ; )
Tredje stopp, Barnens Hus (tack å lov utan barnen): Julklappar/ Födelsedagspresenter.
3 slutsatser: Chock, förtvivlan och huvudvärk. (Och ok, ett par julklappar... ; )
Fjärde stopp, Rusta: Julgransfot och julgransbelysning.
2 slutsatser: "Även en blind höna kan finna ett korn!" Julgransfoten var nedsatt i pris och gubben bakom mig (ca 75 år) helt ljuvlig.. "Jasså ska du ha en sån här å??" ..Jaha, inomhus...Jag ska ha min utomhus! Men äh! Skit-samma! Hä gå nog like bra!"
Femte stopp, (Phuuu...å skallebank..), Toys'r us: Julklappar.
Slutsats: Har en del att lära av Kamprad... Funderade SERIÖST på att stampa livet av de små söta hundarna i koppel som de bundit fast här å var i butiken....... Jättesöta. Kunde både gå framåt å "voffa".....Inte lika söta trampandes på samma ställe, fast mot nån korg med coola Buzz Light Year..... (Slog mig, tyvärr just nu, att det kunde va den perfekta julklappen för Leo!)
Sjätte, å sista stoppet, Bauhaus: Inköp av Kungsgranen å lite pynt till härligheten.
2 Slutsatser: De som köper kulorna på Bauhaus är hyffsat lurade. Ta på dig handskar om du, på egen hand, ska välja gran då servicen är = 0.
Med blå fingrar betalade jag ändå för granen, till en expedit som insisterade (från sin varma hytt i sweatshirt) att slå en signal til avdelningen för skötselråd............ (Förnedringsnivå - skyhög)
På väg hem.... Hämtade Grynen på dagis med mutan om att jag hade en alla tiders överaskning där hemma!
...Då barnen är ur bilen å travar iväg mot porten gnider jag händerna å säger: "Nååå pojkar...? Ser ni vad som står bredvid dörren??"
Liam får syn på vår fina FINA julgran och börjar stortjuta. Barn 2010............ SUCK!
Jag ringer in pappa. Tänker att HAN får förklara att jag inte är en usel mamma... TÄNK hur det var på hans tid?? .......Det funkar. : )
Vi får vår fina, FINA, KÖPTA Kungsgran på plats i vardagsrummet.. Själva pyntandet blev så där lagomt idylliskt: Vem i helvete säljer kulor med snören man måste knyta själv??!!!?? "... Å du, vi fixar resten när lillebrorsan/biljard-mästaren somnat.... ; )"
...Å det gjorde vi! Så NU är det jul på nästet!

Näst sist, men inte minst, måste nämnas vårt kärleks-besök ikväll... av våran vovve Atlas!! Han bor ju inte längre hos oss, utan hos en fodervärd som heter Elisabeth och är kort och gott UNDERBAR... Tårarna vid återséendet rann både av saknad och glädje.. men mest av det sistnämnda.. Atlas är en lycklig vovve. ÄLSKAD. Får det han behöver - och det syns!! Snygg, smal, lycklig och muskulös.. : ) TACK finaste Elisabeth! Det känns verkligen som en fullträff.. ; )

Definitivt SIST...Men absolut inte heller minst!! ...Ett par resultatbilder fr pappas borrande från igår...; ) Fint ehey? ; )

Inga kommentarer: