tisdag 18 maj 2010

Frk Modin v/s badkar 1-0

Ännu en fantastisk försommardag har nått sitt slut.. En alla tiders bra dag! : )
Började dagen med att lämna underbaraste smågrynen på dagis.. Liam stolt som en tupp och kvittrande som en bofink över att vädret tillät en cykeltur dit! Aaaaw...mammas lilla äldsta hjärta växer så det knakar!! Liten har väldigt bråttom att bli stor..medan mamman förtvivlat famlar efter handbromsen! Nu är det mycket snack om "Mamma, när jag blir vuxen som dig......" Han är så himla charmig och full av iver att lära sig nya saker lille Liam.. Det är allt i från att blåsa bubblor och vissla till att bli ambulansförare och cykla utan stödhjul....
Halvvägs uppför den sista, och enda, backen till dagis som kan vara nog så dryg för de små benen suckar han uppgivet "Men mammaaaa....varför tog vi inte bilen?!" Får lov att stanna för en skrattpaus och svara honom med en blöt puss!

På förmiddagen traskde jag bort till Byn 2:6 och hämtade upp min 4-bente vän för en ljuvlig skogspromenad! Det blev dock en kort en då man ringde från Jala och pockade på uppmärksamhet! Satte därför mitt mål dit och kom lagom till lunch, kaffe, själavård och kvalitétstid med bästaste Jannice (TACK underbara du!).. Lovely! Passade givetvis oxå på att beundra kåken som slagit ut lika snabbt som björkarna! Det är häftigt vad mycket som hänt bara på några dagar... Nu är det bara lite tak, väggar, tapeter och en dörrmatta som fattas! ; )

Någonstans under den andra kannan kaffe sitter jag förstrött och bläddrar i ett reklamblad där jag får syn på ett finfint badkar (Något jag satte på min VILL HA-lista i januari, men som inte blivit av..)! Då säger min fina godhjärtade vän Hansa; "Ta vårat!" De slängde nämligen ut sitt för en tid sedan och stod redo att köra det på tippen.. När det gick upp för mig att måttet tycktes stämma perfekt skenade jag ut på gården och ropade "Pappa!! Jag har fått ett badkar!! ...Men jag har varken dragkrok eller släpvagn........." Han tyckte det var jättekul för mig men ignorerade mitt problem..

Skuttade hem genom skogen, plockade fram en tumstock och fick det bekräftat; badkaret skulle sitta som en smäck! Jag ringer till pappa som hellre, mycket hellre, vill klippa bärbuskar och undrar om det verkligen måste ske just precis NU?! "Njjjaaaaaääääeeeee............men dina barnbarn skulle bli jätteglada!!" svarar jag.....

På kvällskvisten när jag sitter lite uppgiven och tänker att pappa måste ha genomskådat mig och inte nappat på betet ringer det på dörren "PLING!PLING!PLING!PLING! PLOOOOOONG!!!!!" När jag öppnar står de där; Bästaste pappan/moffan och bästaste Alx... Lätt pustande, frustande, blängandes och med badkaret!! : )Yabadabbadooo!!! ..Gaaah vilken syn egentligen... Humor!!

Vi baxar in det, skrubbar, putsar och fejar innan vi sätter det på plats.. Vid det sista lyftet ramlar ett ben av och träffar min lilltå så illa att det uppstår blodvite.. Jag står alltså och håller i ett badkar då det svartnar för ögonen på mig av smärta. Innan jag hunnit bestämma mig för om jag ska skratta eller gråta hysteriskt hör jag min egen röst uttala en sådan vulgär ramsa att min far blir vit i ansiktet! När jag hämtat igen mig lite skämdes jag ungefär lika mkt som första gången jag svor inför mamma som liten (Kommer jag aaaldrig att glömma...). Tackade lite rodnande tusenfalt för hjälpen och förkunnade att nu klarade jag mig själv!

...Det skulle ju bara städas ordentligt å sen skulle den där täcksidan sättas dit...busenkelt! ...SUCK!!!!! ...Badkaret från helvetet bjöd upp till närkamp.. Men med svettdroppar i pannan och en krossad lilltå gick jag segrande ur striden.. Å ta-da!! Nu står det där! Det efterlängtade aset! : )

Hade just tänkt tappa upp ett premiärdopp då jag upptäcker att det inte följde med någon propp...typiskt! Som plåster på såren hittade jag en kall Estrella i kylen som såg så ensam ut... Längesedan en öl smakade gott! : ) Tack fin, för att du övergivit den.... ; )

Imorrn är det slut på ledigheten och jag ikläder mig uniformen för 2 dygn i tjänst.. Men sen äre fredag, grynen kommer tillbaka till mig och vi drar väster ut! : )

1 kommentar:

Ina sa...

Som en sann snickardotter borde hon veta att det "finns inget som heter BARA" hahaha.

Lycka till med proppfinnandet, det kan möjligen finnas en på den här sidan, om du går bet.

Kram Katarina på "solsia"