tisdag 6 april 2010

Påskgodis!

SKÄRTORSDAG

Två förväntansfulla små gummor, väääärldens sötaste, ger sig ut på morgonpromenad med sin mamma i jakt på påskharen! Vi hade pratat lite innan om det var så att man skulle tänkas något av påskharen..? Efter en stund var vi överens om att harar INTE värper ägg iaf och att de förmodligen inte äter godis eftersom de har så stora fina tänder.. "Jaa.. Dom får plats med många tandtroll!" suckade Liam.. Jag frågade honom om det inte vore schysst om haren fick något av dem?? Självklart skulle han få det! Så han pep iväg in på rummet, hämtade en hink och sen till kylskåpet och grabbade två morötter.. Söööt!
Turen gick först till Vårdcentralen där vi slog följe med en hel armé av söta små gummor och gubbar.. (Även fröknarna inräknade.. ; ) Barnen sjöng ljuvliga påsksånger och fick se en annorlunda sida av sin Farbror doktor...med skräckblandad förtjusning! (Iaf från mammans sida...haha!) : )
Därefter strövade vi neråt byn och stannade till vid kyrkmuren.. Där uppifrån skogen kom den plötsligt, påskharen! Barnen fick sjunga för fulla halsar för att locka den närmare medan andra blev helt stumma av förundran...
Haren tog tacksamt emot morötterna och en stolt Liam lät sig bjudas på godis som tack! Det bytet tyckte han allt att han lyckades bra med... : )

Större delen av dagen tillbringade sedan en ivrig Liam i trapphuset, hoppandes jämnfota! För varje gång han hörde någon komma rusade han tjutande ut i trappen; "Nuuu koooommer faaaaaarmooooor!!!!", vilket flera ggr följdes av en STOR SUCK och ett inte allt för hjärtligt, snarare muttrande "Hej" till den som kom....hahaha!
Men tillslut var väntan över och farmor å Bosse klev över tröskeln! Liam visade stolt sitt rum och bjöd på kakorna han bakat till dem. Överförtjusta ungar! Kände hur jag i vanlig ordning rasade längst ner på listan och var helt över.. : )
Ljuvlig middag serverades sen i Flygge innan jag med kramkalas lämnade sällskapet och styrde mot Jämtland!
12 dygn var förbi och återséendet med min kärlek kan närmast beskrivas som ett magiskt Hallelujah-moment... ; )
LÅNGFREDAG
Sovmorgon....Lovely! Skrotade sedan runt hemma en stund innan vi for till staan och tog oss an Boda Borg! Var lite nervös innan... Man har ju sett fångarna på fortet menar jag... Ska man inte va smart och snabb så gäller det att va smärt och smidig...... Smart är jag såklart ; ) ...men inte särskilt klurig (eller nåt av det andra..)! Hursomhelst var mina lagkamrater mycket sympatiska och vänliga och jag/vi hade riktigt riktigt roligt!!
Blåslagen och med ömmande knän lutade vi oss sedan tillbaka i hemmets lugna vrå med hämtmat och ett glas rött.. Mmmm! Äntligen fick jag utdelning på fredagsmyset...med råge! ; )
PÅSKAFTON
Sovmorgon igen...Lovely!! På eftermiddagen gjorde vi en tur till Storhogna där jag och fin gottade ner oss i en grop medan de andra susade upp och ner för backen.. Premiär åk av Tomas svåger, Henkan, som briljerade med att klara sig utan både benbrott och näsblod! : )
På väg hem tittade vi in på Postesvallen i Klövsjö och familjen Löfvenius/Grelz/Engberg! Där bjuds det inte på Gevalia vid oväntat besök och viljan att stanna kvar i det underbara sällskapet rev och slet i kropp och själ.. Men! Ett annat underbart sällskap väntade med påskmiddag hemma i Skucku så vi fick allt lov att slita oss loss...tillsvidare! ; )
Efter en fantastisk middag kom känslan krypande att vi skulle ha hittat på nåt tok så här i den sena Påskaftonskvällen.. Så kom det sig att snälle svärfar Sven fick skjutsa oss den lilla nätta turen tillbax till Klövsjö och Postes! När vi kom dit hade luften gått ur pappor och barn, men mammorna var alerta med fjädern i topp! ; )
PÅSKDAGEN
Sovmorgon.....Loooovely!! ; )
Det känns inte som en katastrof att vakna, något strandsatta, på denna plats av jorden.. Jag skulle mer än gärna tänka mig en vall där någon gång i framtiden! Har förälskat mig i den platsen.. Och i fin som efter en stunds pusslande löste "på en öde ö-problemet", ringde en av sina fantastiska vänner, som hämtade hem oss..
Efter ett litet äventyr var vi tillbax i Skucku där vi gottade ner oss i en snögrop igen.. Solsken, kramar och myspys för hela slanten! Vilken eftermiddag! När klockan var närmare 18 strålade solen fortfarande gott men Sven insisterade på att vi flyttade in i uterummet för en lite "After-grop"... Trevligt värre! : )
Medan vi satt där och latade oss slet Maj-Britt som ett djur med ännu en fantastisk middag som stod uppdukad då vi släntrade in... : / Det blev en alla tiders trevlig kväll med god mat, dryck och sällskapsspel! W roade sig bl.a. med en för mig lite annorlunda version av Guitar Hero! : )
Tusen tack till hela familjen för fantastiska bortskämda dagar! Ni är sååå himla fina!
ANNANDAG PÅSK
Efter en störtskön eftermiddag i Hackås var det så dags att inse den bittra sanningen - helgen var förbi och det var dags att packa ihop och ge sig iväg över gränsen.. Förutom en rörig packning fick jag så många underbara minnen med mig hem att packningen kändes ännu tyngre på hemvägen.. ; )
Imorrnbitti ska jag ääääntligen hämta mina smågryn som jag inte kramat på 5 dagar.. Längtar!!! Vi har då två planlösa dagar tillsammans innan det återigen är dags att ta plats i den gröna uniformen för jobb, heeela helgen..

1 kommentar:

Cattas liv och tankar sa...

Härliga bilder!! Ja just det ja... Har ju ett "påskkuvert" till Biggan.... Måste genast posta det i veckan ;-)