söndag 2 oktober 2011

En helg bland kottar med kottarna!

Gick lite som på moln hela fredagen efter ett myyysigt torsdagsmys.. Inte gjorde det saken sämre att hitta den här fina lådan vid dörren när jag kom hem från en skjuts.. : )
Det är inte så att Kalle och Håkan, mina fiiina älgkompisar, åker runt och delar ut torkade trattisar till höger och vänster bara sådär... Det finns givetvis en historia bakom! :)
Förra helgen, då vi jagade, axlade lille Kalle rollen som hundförare med sin far. Kalle är en riktig "svampoholist" och hade fått ihop en hel ICA-kasse innan dagen var slut..till sin fars ENORMA förtjusning...hahaha!
I hopp om god karma och för husfridens skull hjälpte jag till att rensa dem på eftermiddagen. Kalle lovade då att jag skulle få en del av kakan för besväret, vilket jag nu fick! TACK fina ni! :)
Helgen som gått har i huvudsak bestått av kvalitétstid med Stenströms och frisk luft! Helt ljuvligt..
Igår tog vi en promenad uppåt Väckesjön men vid "Ättekälksberget" tog kraften slut i de små benen.. Så vi satte oss ner, mitt på stigen och gofikade. Jag och EvaSofie såg förnöjt på hur våra små kottar roade sig på egen hand och upptäckte världen.. Klättrade på stenar, plockade svamp och pinnar, letade björniden, busade och hittade på spontana lekar.. :)
På eftermiddan for jag och grabbarna upp till Masarotsvika och sköt sådär en 50 skott med salongsbössan. Liam gav oss en skytteföreställning så att jag och morfar nästan låg dubbelvikta i blåbärsriset av skratt och förtjusning..
Kvällen tillbringades i hemmets lugna vrå.. Låååååångt ifrån outhärdligt frestande festligheter på Sunnås-slätten.. Byfest med bondgårdstema...Sjukt kul idé av arrangörerna CB och Nettan!
..Nu har det dock (hör och häpna!) ramlat ner hos mig oxå, att man KAN inte va med på allt..( .....Kan iofs vara en tillfällig insikt! haha!) Efter en titt i kalendern och oktober månad konstaterade jag att det bara inte gick, att jag verkligen ville ha hela den här helgen med de två jag älskar mest av allt!
Idag gick vi ut med syftet att plocka trattisar! Jakob är nämligen oxå en sån, "svampoholist" och har uppenbarligen en inbyggd trattkantarell-radar! Vi valde en plats där det skulle vara "lätt-gått" för våra minsta men där svampen lös med sin frånvaro.. De få stackare som fanns var det Jakob som hittade! :)
Dagens matsäck betstod i en utsökt mustig höstsoppa som E-S hade med och nybakt sockerkaka som vi snott ihop på morgonen.. Högklassigt!
Helgen avslutades med Modinsk familjemiddag på Stekhuset till veckans jubilar Magnus ära! Hur delikat och mysigt som helst! Fick en behaglig deja vu från ifjol då vi samlades på China av samma anledning.. Fick då FLY med barnen då de spårade ur fullständigt och restaurangen höll på att förvandlas till en krigszon!
I år märktes tydligt att de blivit ett år äldre de också! De trivdes verkligen och hade en minst lika mysig stund som oss andra! Våra gullungar!
Så var det oktober.. en awesome månad att se fram emot! Har på känn att den här hösten blir något alldeles, alldeles speciellt! ; )

Inga kommentarer: